Onderwerp:

Bonen in de pot

Datum: 13-09-2021 08:02:06
 
Kunt u deze e-mail niet goed lezen? Schakel dan afbeeldingen voor deze e-mail in of bekijk de online versie
 
Jan Boon Communicatie
brengt mensen samen
 
 
Bonen in de pot
 
 
 
 

13 september 2021

Bonen in de pot is in een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak. In principe verschijnt Bonen in de pot iedere maandagochtend.

 
 
 
Op de valreep
 
 
 
 
 
Talkshows trekken nauwelijks kijkers

Is er te veel voetbal, houdt het mooie weer ons nog weg bij de televisie of is de talkshow uit de gratie? Feit is dat de kijkers bij de start van het nieuwe televisieseizoen de grote dagelijkse talkshows moeilijk kunnen vinden. De afgelopen vijf werkdagen stonden er vrijwel geen praatprogramma’s meer in de top 10 van best bekeken uitzendingen. Dat blijkt uit de cijfers van de Stichting Kijkonderzoek, meldt het AD.

Jinek

Eva Jinek behaalde vrijdag en maandag bij RTL met 812.000 en 683.000 de zevende en negende plek in de top 10. Maar de rest van de dagen was het programma niet in het erelijstje te vinden. Dinsdag was qua kijkcijfers een dieptepunt, met 357.000 kijkers.

De talkshow Op1 stond alleen woensdag in de top 10, op de negende plek, met 585.000 kijkers.

Cijfers

De cijfers schommelden de afgelopen week tussen de 455.000 en 660.000 kijkers. Khalid & Sophie, de opvolger van De Vooravond, trok de afgelopen week tussen de 351.000 en 455.000 kijkers. Daarmee belandde het programma geen enkele keer in de top 10. Het merendeel van de dagen stond Khalid & Sophie zelfs niet in de top 20. Voor alle programma’s geldt dat de verwachting was dat ze honderdduizenden kijkers meer zouden trekken.

Johnny de Mol

trok met zijn nieuwe SBS-talkshow HLF8 alleen op maandagavond genoeg kijkers (423.000) voor een plekje in de top 25. Op dinsdag halveerde het aantal kijkers; woensdag keken er nog 227.000 mensen naar De Mol.

 
 
 
Ik mag een boon zijn als het niet zo is
 
 
 
 
 
Marketing volgens Saskia

Saskia IJszenga RM, interim manager Marketing & Communicatie bij Groenleven, marktleider in grootschalige zonne-energie in Nederland, wisselt subiet van zender bij irritante stemmen en geluiden in een radiocommercial en op tv zapt ze door bij Decupré.

Nanny Kuilboer vroeg haar: “Hoe het is marketeer in ‘The Nordics’ te zijn, zoals jullie Groningen en Friesland betitelden?” Saskia: “Nou, er zijn hier prachtige bedrijven te vinden, zoals FBTO, De Friesland, The Learning Network, Noordhoff en natuurlijk nu Groenleven. Je merkt dat er een minder grote concentratie is aan grote bedrijven, maar als je een wat ruime woon-werkcirkel neemt, zijn er prachtige organisaties waar je kunt werken.”

Mijn inspiratie en kennis

als Register Marketeer haal ik bij Nima en uit het netwerk. Dat zit allemaal wat minder dichtbij dan in de Randstad, dus daar moet je meer moeite voor doen. Overigens lijkt de Randstad voor mij dichterbij dan andersom. Het klinkt blijkbaar heel ver weg, terwijl ik met een dik uur in Amsterdam zit.”

Ergernis

“Schreeuwerige stemmen en irritante geluiden in een radiocommercial? Daar zet ik zelfs een andere zender voor op om het maar niet te hoeven horen. Of die commercial van Decupré. Zo amateuristisch. Jammer dat er niet voor meer kwaliteit is gekozen. Executie is ook een kunst. De enige reden dat Decupré marktaandeel wint, is zichtbaarheid. En die zichtbaarheid wordt nog groter door de extra aandacht die dit matrassenmerk krijgt, omdat het zo irritant is en niet omdat het daadwerkelijk een onderscheidend en krachtig verhaal is.”

 
 
 
Verder in deze editie
 
 
 
 
 
  • Corporate communicatie en commercie
  • Duurzaamheid en interne communicatie
  • Jan Boon Communicatie zoekt marketing specialist
  • Communiceren over je maatschappelijke ambities
  • Duidelijker communiceren
  • Topman Tata Steel maakt indruk
 
 
 
Wat mij verder is opgevallen
 
 
 
 
 
Corporate communicatie en commercie steeds meer met elkaar verweven

“Aan de ene kant betekent corporate communicatie vanuit het beschermen van het merk, voor mij het heel snel en slim reageren op wat er gebeurt in de maatschappij. Activisme, een kritische houding van de buitenwereld ten aanzien van merken, lijkt mainstream te worden en merken moeten daar heel bewust mee omgaan.” Dat vertelt Erik van Houten, directeur Marketing en Communicatie bij Nespresso.

“Kijk alleen maar naar de veranderende rol die George Clooney heeft voor Nespresso. Van boegbeeld in prachtige gelikte reclamecampagnes, naar een rol als ambassadeur van het merk, waarbij hij koffieplantages in verschillende landen bezoekt en als actief lid van de sustainability board directe bemoeienis heeft met de bedrijfsvoering. Corporate communicatiethema’s en de bedrijfsvoering vermengen zich steeds verder met elkaar, dit komt bij ons als geen ander naar voren in het thema duurzaamheid.”

 
 
 
Ook bij duurzaamheid draait het om goede interne communicatie

Klimaatverandering, milieuvervuiling en de duurzame omgang met resources worden steeds belangrijker. Maar om een duurzaam beleid succesvol te implementeren heb je vooral goede interne communicatie nodig. Uiteindelijk is namelijk ook verduurzaming niets anders dan een verandertraject. En is het alleen succesvol als je jouw medewerkers erin meekrijgt!

Verduurzaming is een groot begrip

En het kan van alles inhouden: vergroening van het bedrijfsterrein, een vega-menu in de kantine, OV-abonnementen in plaats van leaseauto’s, papierloos werken. Of zelfs het aanpassen van de gehele strategie of infrastructuur van het bedrijf. De meeste bedrijven focussen hierbij vooral op de externe communicatie. In een wereld waarin duurzaamheid steeds belangrijker wordt is het immers goede marketing als een bedrijf  ‘groen’ bezig is.

Vergeten doelgroep

Maar net zoals bij alle grote verandertrajecten wordt een doelgroep daarbij vaak over het hoofd gezien: de eigen medewerkers. Elk duurzaamheidsproject binnen een bedrijf heeft namelijk vooral gevolgen voor de mensen die voor het bedrijf werken. En die misschien helemaal niet blij zijn dat ze nu niet meer dagelijks hun broodje gehakt in de kantine kunnen eten of dat er nu geen parkeerplaats voor de deur voor hun leaseauto meer is gereserveerd. Zo belangrijk als medewerkers verduurzaming misschien vinden, het blijven mensen. En mensen houden nu eenmaal van hun gewoonten. Veranderingen kunnen lastig zijn.

 
 
 
Coop en Plus fuseren

Fusie- en scheidingprocessen in organisaties heb ik altijd als bijzonder interessante communicatie- en marketingaspecten ervaren. Immers, het betekent een nieuwe of andere identiteit met veelal nieuwe kernwaarden en dus een nieuwe stijl van het huis.

De supermarkten Plus en Coop gaan samen verder. Met circa 550 winkels krijgt de nieuwe keten een marktaandeel van ruim 10 procent.

Naam en kleuren

De twee coöperatieve ketens gaan samen verder als één coöperatie. De nieuwe concurrent van Albert Heijn en Jumbo zal verder gaan onder de naam Plus. De oranje logo’s van Coop verdwijnen de komende drie jaar en worden vervangen door het groen van Plus.

Meer fusies opkomst

Coop is niet de enige naam die binnenkort verdwijnt. Begin dit jaar besloot ook de familie Deen, eigenaar van de gelijknamige supermarktketen, om na 87 jaar het familiebedrijf te verkopen. Van de tachtig winkels gaan er 39 naar Albert Heijn, 22 naar Vomar en 19 naar DekaMarkt.

 
 
 
Transfers
 
 

Ypie Veenstra wordt senior communicatieadviseur bij het Forensisch Psychiatrisch Centrum Dr. S. van Mesdag. Ypie komt van de Kwadrantgroep en werkte eerder voor De Friese Wouden.

Carmen Werkman is nu communicatiemedewerkster bij GGZ Drenthe. Carmen komt van de gemeente Westerkwartier en werkte eerder voor Lentis en deed ervaring op bij het UMCG.

Lisa Rosing is nu redacteur bij de Veiligheidsregio Groningen. Hiervoor was Lisa freelance tekstschrijver en werkte ze voor diverse opdrachtgevers, zoals CIRCO, CLICKNL en Factor 5.

Nathalie Keers gaat tijdelijk het communicatieteam van dr. A. Vogel Nederland versterken. Nathalie is projectmanager bij Kr8werk Creative Agency en helpt als freelance copywriter en (interim) communicatiespecialist bij Schrijflustig zzp'ers met hun communicatie. Eerder was ze communicatiemedewerkster bij Marketing Crew.

Matthijs van Houten gaat een carrièreswitch maken! Twaalf jaar lang werkte hij als journalist, videomaker en tekstschrijver voor Persbureau Tammeling, maar vanaf vandaag mag hij bij de Politie Eenheid Noord-Nederland aan de slag als communicatieadviseur en woordvoerder.

 
 
 
Agenda
 
 

Noordelijke promotiedagen

Na een gedwongen adempauze zijn op dinsdag 9 en woensdag 10 november de noordelijke promotiedagen.

 
 
 
Vacatures
 
 
 
 
 

Jan Boon Communicatie zoekt voor een opdrachtgever, een communicatieadviesbureau, een marketingprofessional. Het gaat om een marketing job waarbij je heel actief meehelpt hun klanten helemaal blij en gelukkig te maken. Je bent junior, maar hebt al ervaring bij een bureau, bedrijf of organisatie opgedaan.

Je assisteert de senior marketeers, bereidt agenda’s, presentaties en campagne sessies voor. Je doet (mee aan) concurrentieonderzoeken en je bent niet bang om je mond open te doen als je aanvullende suggesties hebt om processen nog vloeiender te laten lopen. Interesse? Stuur je CV en motivatie naar jan@janboon.com.

 
 
 
De vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com/vacatures
 
 
 
 
 
Andere vacatures
 
 

Het Noord Nederlands Orkest zoekt een specialist communicatie & marketing (gemiddeld 32 uur). Jij bent (mede)verantwoordelijk voor het ontwikkelen en uitvoeren van het communicatie- en marketingbeleid. Stuur uiterlijk 19 september een sollicitatiebrief met motivatie en CV.

De gemeente De Fryske Marren zoekt een senior strategisch communicatieadviseur. De focus van deze functie ligt op strategische advisering van burgemeester & wethouders en directie binnen het beleidsterrein Communicatie.

Acantus in Veendam zoekt een communicatieadviseur. Je bent een reactieve en ervaren communicatieadviseur die de communicatiestrategie van Acantus vertaalt in mooie plannen en aansprekende content en middelen. Reageer voor 19 september.

Noorderlink zoekt een communicatiemedewerker (voor 1 jaar, minimaal 24 uur). Ben jij net afgestudeerd of ben jij al enkele jaren werkzaam in het vakgebied Communicatie? Wil jij werken aan je eigen ontwikkeling? Eens meedraaien in een andere organisatie? Stuur voor 1 oktober een reactie (in welke vorm dan ook) met een link naar je LinkedIn profiel.

Forum Groningen zoekt een medewerker Pers & Publiciteit. Ze zoeken een collega die zich wil storten op het merk Forum en Storyworld. Stuur voor 20 september je motivatiebrief voorzien van CV.

 
 
 
Op Zoek
 
 
 
 
 
Ben jij op zoek

Naar een nieuwe uitdaging in je communicatie carrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie.

 
 
 
Is jouw organisatie

op zoek naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het me weten. Wil je meer weten?? Aarzel niet, en neem contact met me op.

 
 
 
Delen
 
 
 
 
 

Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals!

 
 
 
Communiceren over je maatschappelijke ambities

‘One Planet. One Health’: het is de purpose van Danone, één van de grootste voedingsmiddelbedrijven ter wereld, om te zorgen voor meer gezonde en duurzame eet- en drinkgewoonten. Naast Danone zijn er vele merken die een maatschappelijke ambitie nastreven èn daarover communiceren naar hun stakeholders. Maar zorgt communiceren over je maatschappelijke ambitie ervoor dat consumenten bereid zijn om over te stappen van merk?

Dat vragen Komala Mazerant, hoofddocent aan de opleiding Communicatie van de Hogeschool Rotterdam en promovendus aan de Universiteit van Amsterdam, Amsterdam School of Communication Research (ASCoR) en Sanne Smit, docent bij de opleiding Communicatie van Hogeschool Rotterdam zich af.

Steeds meer aandacht voor zingeving

Merken kunnen zich niet langer afzijdig houden van maatschappelijke issues, zoals vereenzaming, racisme of de klimaatcrisis: consumenten verwachten dat merken een standpunt innemen in het maatschappelijk debat, zo laat de Edelman Trust Barometer 2019 zien. Niet voor niets is purpose één van de communicatiethema’s van nu. Maar liefst een kwart van de communicatieprofessionals ziet zich als bondgenoot of voorvechter van ‘de goede zaak’. Denk aan Marqt die eerlijk eten voor iedereen nastreeft, Ben & Jerry’s die zich inzet voor social justice, of Tony's Chocolonely die voor 100 procent slaafvrije chocola gaat.

Het nastreven van sociale doelen

is echter geen gegarandeerd recept voor succes. Het gaat regelmatig mis met de geloofwaardigheid en authenticiteit. Het risico bestaat dat communiceren over maatschappelijke doelen overkomt als opportunisme of winstbejag. Ook het zogenoemde purpose washing waarbij het daadwerkelijk gedrag van merken niet overeenkomt met de maatschappelijke doelen die ze zeggen na te streven, ondermijnt het vertrouwen van consumenten. Kortom, geloofwaardigheid en vertrouwen zijn cruciale aspecten bij communiceren over maatschappelijke ambities.

 
 
 
Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
 
 
 
 
 
Ook Oosterhout gaat duidelijker communiceren

De gemeentelijke organisatie spreekt hiermee af dat alle medewerkers duidelijker gaan schrijven en spreken. Burgemeester Buijs: “Inwoners moeten weten waar ze aan toe zijn. We maken brieven, mails of gesprekken vaak veel te ingewikkeld. Dat gaan we beter doen. Dit is een nieuwe stap om de relatie en betrokkenheid met inwoners te versterken. De gemeente is van de inwoners. Iedereen moet mee kunnen doen in Oosterhout. Dan is het belangrijk om duidelijk te schrijven en praten. Zo kunnen we elkaar beter begrijpen. Ook weet iedereen dan beter wat je als inwoner mag, kan of moet doen. Dat voorkomt een hoop verwarring, vragen en soms ook ellende.”

Wat is direct duidelijk communiceren?

Direct duidelijk communiceren betekent: je lezer of luisteraar altijd als uitgangspunt nemen, een persoonlijke benadering kiezen en ervoor zorgen dat de taal die je gebruikt begrijpelijk is. De komende jaren gaat de gemeente aan de slag om dit te verbeteren. Bijvoorbeeld door taalcoaches op te leiden, taaltips te delen en laaggeletterden tips te laten geven om teksten te verbeteren. De gemeente zette eerder stappen om de betrokkenheid met inwoners te vergroten. Bijvoorbeeld met de lancering van ideeënplatform doemee.oosterhout.nl en de inzet van wijkmakelaars en wijkwethouders.

Campagne Direct Duidelijk

De landelijke campagne Direct Duidelijk ondersteunt onder andere gemeenten bij het verbeteren van hun communicatie. De campagne Direct Duidelijk is een initiatief van de Stuurgroep van het Nederlands-Vlaamse Netwerk Begrijpelijke Overheid (NBO). In het NBO werken de Taalunie en het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties samen met meer dan zeventig andere organisaties uit Nederland en België. Samen pakken zij het probleem van onduidelijke overheidstaal aan.

 
 
 
En dan nog even dit
 
 
 
 
 
Mooie, uitdagende klus

Onderzoeksjournalist Goos de Boer van RTV Noord gaat de samenwerking tussen de NOS en de 13 regionale omroepen op het gebied van research aansturen en uitbouwen. De afgelopen jaren is de samenwerking al opgestart maar met de komst van Goos wil de NOS de krachten verder bundelen om meer gezamenlijk onderzoek te doen naar relevante regionale en landelijke ontwikkelingen.

Aan de slag

Goos gaat zowel in Hilversum als in de regio’s aan de slag. Hij coördineert en initieert nieuwsverhalen die zowel regionaal als landelijk urgent zijn.

Goos de Boer heeft zich de afgelopen jaren intensief bezig gehouden met het stimuleren van onderzoeksjournalistiek bij de noordoostelijke omroep RTV Drenthe, RTV Oost, RTV Noord en omrop Fryslân. Daarvoor was hij onder meer onderzoeksjournalist bij RTV Noord met onder andere de gaswinning in zijn portefeuille.

 
 
 
Topman Tata Steel maakt indruk

“Dit was gewoon je buurman die daar een verhaal zat te vertellen. Geen afstandelijke CEO, maar iemand zoals jij en ik. Iemand die je vertrouwt en gelooft.”

Ik heb het gemist, maar iedereen had het er over: iedereen is vol lof over het optreden in Nieuwsuur van Hans van den Berg, de directievoorzitter van Tata Steel. Tata Steel koos ervoor om directievoorzitter Hans van den Berg in Nieuwsuur – zonder stropdas om - verantwoording te laten afleggen. Mildred Hofkes, bestuursadviseur en oprichter-eigenaar van Bureau Hofkes, Stakeholder Research & Management, prijst op LinkedIn de houding van de bestuursvoorzitter.

“Tata Steel zal ongetwijfeld het rapport van het RIVM hebben zien aankomen en ik neem aan dat het interview al lang onderdeel van de plannen was”, zegt Lars Walder, ervaren deskundige crisiscommunicatie.

Doordachte communicatiestrategie.

“Dit was een goed doordachte communicatiestrategie.” Die pakte goed uit, oordeelt Walder. Van den Berg was ontspannen, schoot niet in de verdediging en gaf openlijk toe dat er grote fouten zijn gemaakt door zijn bedrijf.

In de reacties op het rapport werden vraagtekens gezet bij het voortbestaan van Tata Steel in IJmuiden. Volgens provinciebestuurder Jeroen Olthof (PvdA) van Noord-Holland moet het nu snel ‘daadwerkelijk’ de stap zetten naar schoon en groen, anders moet het daar verdwijnen. Walder: “Marielle Tweebeeke is geen interviewster waar je wegkomt met flauwe excuses of praatjes. Hij had een redelijk verhaal, draaide niet om de feiten en fouten heen.”

Ultiem frame

Bovendien kon Van den Berg het frame dat Tata Steel niet thuishoort in IJmuiden behoorlijk draaien, vindt Walder: “Zijn zinsnede ‘We eten, wassen en rijden in staal. We moeten het hier produceren’ werd letterlijk overgenomen in de kop en berichtgeving van de NOS. Dat is toch wel het ultieme resultaat.”

 
 
 
Communiceren is een mooi ambacht

Er is een nieuwe editie van Leren communiceren! Het is niet overdreven om te zeggen dat dit al heel lang een van de weinige mooie studieboeken is van de opleiding Nederlands, een mooi vak dat niet uitblinkt in fraai uitgegeven leerboeken. Dat Leren communiceren een uitzondering is, heeft vast te maken met het feit dat het ook bij andere opleidingen wordt gebruikt – de uitgever heeft zich daardoor kleurendruk kunnen permitteren, en glanzend papier, en een harde kaft.

Het komt ook doordat er door uitstekende teams aan de inhoud gewerkt werd. Waar veel andere leerboeken het met een paar drukken moeten doen, is Leren communiceren eerst jarenlang door Carel Jansen met Michael Steehouder bewerkt en aangepast aan de onderwijspraktijk. Voor deze druk, de achtste, heeft Steehouder een stapje teruggedaan en is opgevolgd door een heel team: Aline Douma, Joyce Karreman en Jan Ravesteijn. Het boek is nu nog sterker opgebouwd, het sluit nog beter aan op de vermoedelijke beroepspraktijk van veel lezers, bijvoorbeeld doordat het laat zien hoe je een communicatieplan maakt voor een organisatie.

 
 
 
Uitspraak
 
 
 
 
 

“Het mooie aan communicatie in het onderwijs is dat het niet gaat om de meeste leerlingen werven of zoveel mogelijk geld verdienen. Het gaat erom dat de leerling de juiste school vindt. De leerling staat centraal.”

Caroline Gringhuis, communicatieadviseur bij PuurIdee.

 
 
 
Communicatie in Onderwijs

Marketingcommunicatie en onderwijs? Misschien is dit niet de eerste combinatie waar je aan denkt. Marketing is toch iets voor commerciële bedrijven, niet voor scholen? Nee hoor. Dit is juist een onmisbare combinatie! Marketing biedt een school de kans om te laten zien wie zij zijn. Wat hen onderscheidt van alle andere scholen. En vooral om te laten zien waarom de doelgroep, de leerlingen, voor hun school moet kiezen.

 
 
 
Bonen in de pot
 
 
 
 
 

Je ontvangt bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

 
 
 
Bonen in de pot

Wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

 
 
 
Jan Boon
Jan Boon
Matchmaker en coach

De primaire activiteiten van Jan Boon Communicatie richten zich op het samenbrengen en coachen van mensen en organisaties op het gebied van communicatie. Dit betekent het ondersteunen in het ontwikkelen van ambities van zowel professionals als organisaties. Hierbij focus ik me op oplossings- als ontwikkelingsgericht coachen. Soms ben ik gids, maar meestal reisgenoot, samen zoekend naar nieuwe wegen om tot oplossingen te komen. Meer informatie vindt u op www.janboon.com.
 
 
 
 
 
 
Deze nieuwsbrief wordt mede mogelijk gemaakt door:
 
Ga naar iwink.nl
 
 
Deze nieuwsbrief is verzonden met iMailingtool   |   Doorsturen   |   Afmelden
 
                                                           
Doorsturen

Uw naam:
Uw e-mailadres:
E-mailadres ontvanger: